onsdag 15 februari 2012

Tekakor med havregryn

Jag har spenderat kvällen i köket, tänkte baka lite tekakor 30 st stod i recept. 60 st blev det och här sitter jag och gäspar med näst sista plåten i ugnen. Börja i tid är mitt tips;-) Men goda blev dom

Jag väljer en min favorit Linneas recept, mums men det blev inte 30 st som sagt, men det är väl bara en bonus, förutom i tid:P


1 L mjölk
5 dl havregryn
100 g smör
1/2 dl socker
200 g jäst
1 dl kli
2 3/4 L vetemjöl
Blanda mjölken med havregrynen och låt det svälla i ett par timmar
eller gärna över natten.
Smält smöret och låt det bli fingervarmt, smula ned jästen i en degbunke
och slå det varma smöret över. Rör i socker, de svällda havregrynen
och kli.  Tillsätt mjölet lite i taget och arbeta samman till en smidig deg.
Låt jäsa under bakhandduk i ca 45 minuter.
Kavla ut degen till en platta och ta ut rundlar med hjälp av ett mått
eller en lite större mugg. Låt jäsa i ca 2 timmar, grädda sedan tekakorna i
225 grader i ca 15 minuter. Pensla de varma bröden med smält smör.
Recept & Bild: Linnea 
Nu blir det till att försöka få lite sömn, innan min sjukling vaknar, Godnatt

1 kommentar:

Soffan sa...

måste jag prova jag som varit i brödbakartagen nu!