tisdag 16 augusti 2011

Hösten är här

Hösten är här, och med  vardag, pyssel & massa tända ljus. Jag hade tänkt mig en mysig höst med ,mycket lek bus & pyssel, kräftskivor, goda middagar med vänner & matfesten i Skellefteå.

Regniga dagar har jag satt av för innelek, bak & lite pyssel.  Hängaren ovan är Ernst påhitt & jag älskar den, ett av min pysselprojekt hösten 2011.

Tittade in på Linneas matblogg,  där jag hittade detta recept Som jag fastnade för.

Linnéas örtsalt 1 kg:
1 gul lök
3 vitlökklyftor
1/2 kruka basilika
1/2 kruka oregano
1/2 kruka bladpersilja
1 chili
5 rosépepparkorn
5 svartpepparkorn
1 kg vanligt salt

Värm upp ugnen till 100°.
Skala och grovhacka lök och vitlök. Lägg lökhacket tillsammans med de hela kryddörterna (även stjälkarna), chili och peppar i en matberedare. Mixa till en slät och blöt massa. Mixa ner saltet och bred ut blandningen i en långpanna med bakplåtspapper.
Låt plåten stå i ugnen i 2 timmar, eller tills saltet är torrt. Rör om då och då.
Är saltet väldigt klumpigt kan du köra det ytterligare en omgång i matberedaren för att finfördela det. Förvara saltet i lufttäta kärl.

Recept: Linnea

Perfekt till höstens alla goda middagar:-D

Inga kommentarer: